onsdag 8 maj 2013

Det här är Isak, tretton månader (höll jag på att glömma)


Eftersom att det snart är dags för en fjortonmånadersuppdatering blir det här bara en liten snabbis:

Fysiskt:
Har nog inte hänt jättemycket sedan sist. Kan tänka att han är ungefär prick 80 cm och möjligen ett halvt kilo tyngre än förra månaden. En stor kindtand i överkäken är på väg och håret växer som ogräs. Fast väldigt fint ogräs så klart.

Person och talanger:
Han har börjat gå en hel del. Särskilt när det är andra barn i närheten. Det går inte så snabbt dock och han stapplar fortfarande mycket. Som en liten zombie ungefär. Just nu är han mitt i ett utvecklingssprång (det näst sista!!) och är allmänt missnöjd med allt som inte är utomhus. Han kan däremot överväga att vara glad korta stunder inne om han får spela munspel, leka med en ljudbok, plåga katten eller stjäla vår mat. Han är nämligen enormt sugen på allt som ligger på våra tallrikar - oavsett om han ätit själv precis eller inte. 

Han gillar att lyfta saker. Precis innan trettonmånadersdagen hade han försökt lyfta mina tvåkiloshantlar så mycket att han till slut fick upp dem. När han inte lyfter klättrar han. Upp i soffan, upp på stolar, upp i gåvagnen och upp på mig när jag gör sit ups. Vi har fått flytta ut vår soffa mitt i rummet (där den ska stå) eftersom att han klättrade upp på kanten för att nå böckerna, när den stod mot bokhyllan. Så nu är allt om möjligt ännu rörigare här hemma, eftersom att Isak ser som sin viktigaste uppgift att ta ut allt han kan nå från hyllorna och placera det på andra ställen i lägenheten.

I övrigt är han fortfarande bäst, men han vill nog vänta lite med att lära sig prata så att vi förstår. Och morgnar är så klart roligast om de börjar innan klockan sex, fast det börjar bli vanligare att han sover till halv sju i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...