fredag 17 augusti 2012

Det kanske blir napp i alla fall

En dag under graviditeten lästa jag att nappbarn i mindre utsträckning drabbas av plötslig spädbarnsdöd. Efter det skumpade jag hem och krävde att vårt framtida barn skulle bli nappbärare. Alex fixade genast två nappar: en som skulle vara lika ergonomisk som en tutte och en i rågummi som var ekologiskare än gräset utanför dörren. Sedan kom Isak och då ställdes vi ganska snabbt inför det faktum att barn har en egen vilja. Isak har hatat båda napparna intensivt. Det sista, seriösa försöket slutade med att han spände ryggen i en båge och spottade rågummi-nappen halvvägs över rummet. Vi gav upp någon gång i slutet av maj.

Så kom plötsligt den här dagen. Dagen då han slängde in sin bitring under soffan och det enda substitutet inom räckhåll var den ergonomiska nappen. Jag hade ingen tanke på att han skulle suga på den utan tänkte mer att den säkert gick att gnaga på lika bra som något annat. Två sekunder senare hittade jag honom så här:


Nu har vi emellertid sagt att det är lika bra att strunta i napp och slippa det avvänjningsmomentet istället för att truga in honom i ett beroende. Å andra sidan har han börjat suga en del på tummen och den kommer vi aldrig kunna gömma eller ge till nappträdet på Skansen när det är dags för honom att sluta. Å tredje sidan är napp tydligen så kontroversiellt idag att folk fnyser i avsky bara man råkar tänka tanken i fel sällskap. Jag har med andra ord känt mig minst sagt kluven inför nappens vara eller icke vara hela denna dag. Det som till slut fällde avgörandet var dock detta:


Han somnade! I stillastående vagn! Utan att vi lade oss i! Det finns inga garantier för att han kommer att göra det igen, men efter all sömnbrottning vi har gått igenom de senaste månaderna vorde det idiotiskt att inte ge nappen en chans som insomningsmedel. Så ja, han får nog bli ett nappbarn om han vill trots allt.

6 kommentarer:

  1. Ja! Gael hatade nappen först, men sen fattade han grejen och nu tänker jag att min livskvalité (och hans, säkert) skulle vara ganska många procent sämre utan nappen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alltså med tanke på att han somnade utan att protestera tänker jag att den höjer hans livskvalité med! Nu gäller det bara att komma ihåg att ytterligare en sak ska med när man går hemifrån :)

      Radera
  2. Vira hatade nappen de första månaderna, sen funkade det plötsligt och vi hade med den överallt i en sån där liten klämma. Sen när vi körde sova-hela-natten-metoden funkade det inte med napp, för hon lyssnade inte på nån godnatt-ramsa när det var nappen hon väntade på. Så då tog vi bara bort den och hon glömde den på en natt. Ganska skönt att slippa, och det är lite knepigt med barn som är nästan fyra som går runt med napp liksom. Men det sägs att man ska ta bort den när de är typ 7 mån, annars får man vänta tills de är 3.... Men vad vet jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se vad som händer här! Det senaste är att han bara vill gnugga tandköttet mot nappen när någon håller i den. Fasar för att tänderna redan är på gång!

      Radera
    2. Men borde det inte vara tänder på gång nu? Jag minns att V fick tänder när vi var i Thailand, när hon var 5 månader. Min mamma hade dock skrämt mig flera månader tidigare (när hon fick en dregelperiod) med att jag minsann fick tänder vid 3 månader. Det tyckte jag kändes liiite tidigt...

      Radera
    3. Jag vill ju gärna att han brås på Alex där! Han fick sin första tand vid ett år. Rut (kusinbarnet) fick sin första tand när hon var fyra månader. Kändes tidigt!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...