lördag 29 september 2012

Sömnbrottardagen


Idag har Isak varit sådär ohemult missnöjd med livet som han lätt blir när han inte sover. Sådana dagar duger sällan något annat än att åla som en korv i någons knä och det duger bara under korta stunder. Det absolut värsta man kan göra mot honom är att lägga ner honom i sängen, men det är ju vad man gör hela tiden eftersom att man är den som vet att han blir så mycket gladare om han får sova (skittaskigt, jag vet). Ofta går det ganska snabbt att lura honom till sömns, men idag har det tagit hur lång tid som helst. Dessutom har han bara velat sova en liten stund åt gången precis som det där ADHD-barnet jag läste om en gång som sov sju timmar per dygn, uppdelat i kvartar. Hu. Man vill ju inte veta vad som väntar...

I vilket fall som helst var jag på väg att sälja min själ till Satan för att få göra ett toalettbesök någon gång vid lunch. Isak visar nämligen mycket lite hänsyn till mina basala behov de här dagarna, så det brukar bli en del knipande (men det funkar ju inte hur länge som helst). Till slut satte jag i alla fall ner honom i babygymmet och tänkte att det får bära eller brista. Och då brast det. Inte i brallan alltså. Nej, först brast det hos Isak som började gråta hejdlöst och sekunden efter brast mitt hjärta när han hulkande sträckte sin armar mot mig för första gången. Innan har han bara sträckt sig efter saker och Sabbats svans. Åh han får ju gråta en hel dag till om han vill, bara han gör ett sådant där avslut. All sveda, värk och nödighet blåstes bort på en sekund.

Efter det lilla ögonblicket blev jag övermodig och tog med Isak ut på en halvmilspromenad bara för att det råkade vara uppehåll just då. En kilometer innan vi var hemma igen började det givetvis spöregna. Som lök på laxen somnade Isak tjugo meter innan vi var framme vid porten och blev inte alls särskilt glad när jag var tvungen att väcka honom för att komma upp i lägenheten. På några sekunder var vi alltså tillbaka där vi började dagen - arg bebis i spjälsäng och jag muttrandes bredvid  Blir det några fler barn så blir det bara det i ett hus med hiss, det är ett som är säkert. God natt.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Dagen blev bättre med Alvedon. Han har haft feber som eventuellt kommer sig av öroninflammation. Vi får se vad vårdcentralen säger imorgon. Bra man känner sig som förälder när man upptäcker det, två dygn senare.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...